Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa (0-3 r.ż.)

Dla jakich dzieci jest przewidziana konsultacja?

  • urodzonych poprzez cięcie cesarskie;
  • po trudnych porodach i obniżonej skali Abg;
  • z obniżonym napięciem mięśniowym;
  • z podwyższonym napięciem mięśniowym;
  • z tendencją do odginania główki do tyłu;
  • z tendencja do jednostronnego przekręcania główki (co może przyczyniać się do asymetrii);
  • przy zaburzeniach snu;
  • niechęć do leżenia na brzuszku;
  • ogólny niepokój rodzica i chęć kontroli oceny rozwoju.

Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa jest metodą diagnostyczną opracowaną w Centrum Dziecięcym (Kinderzentrum) w Monachium, opierającą się na obserwacji, analizie i interpretacji zachowania dziecka. Metodę tę stosuje się do oceny rozwoju dziecka w wieku od pierwszego miesiąca do 3,5 roku życia.

Wczesne rozpoznanie nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym małego dziecka (szczególnie w pierwszych tygodniach życia), a także wczesna interwencja terapeutyczna pozwala na wyrównanie deficytów rozwojowych u dziecka do 1 roku życia aż w 94% (wg. badań niemieckich).

kontakt 508-381-076

nany-nub

W pierwszym roku życia dziecka Monachijska Funkcjonalna Diagnoza Rozwojowa zakłada ocenę 8 najważniejszych funkcji psychomotorycznych:

  1. Raczkowanie.
  2. Siadanie.
  3. Chodzenie.
  4. Chwytanie.
  5. Percepcję.
  6. Mówienie.
  7. Rozumienie mowy (od 10 miesiąca życia).
  8. Umiejętności społeczne.

W drugim i trzecim roku życia dziecka MFDR ocenia 7 funkcji rozwoju:

  1. Motorykę dużą.
  2. Motorykę małą.
  3. Procesy poznawcze.
  4. Mówienie.
  5. Rozumienie mowy.
  6. Umiejętności społeczne.
  7. Samodzielność.
nany-nub

Zalety Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej

  • każde zadanie jest precyzyjnie dobrane do danego miesiąca życia dziecka;
  • dzieciom urodzonym przedwcześnie odejmuje się okres brakujący do terminu porodu;
  • pytania testowe są sformułowane bardzo dokładnie;
  • materiał testowy jest dostosowany do poszczególnego etapu rozwoju dziecka;
  • można ją stosować bez ograniczeń w czasie;
  • stosujemy ją w zależności od potrzeb i kondycji dziecka.